Aktualności

ZUS wprowadza nowe legitymacje

Wraz z nadejściem lutego pojawiły się zmiany dotyczące legitymacji emeryta-rencisty, a także trybu jej wydawania, wymiany lub zwrotu. Warto sprawdzić, kto otrzyma nowe dokumenty oraz kogo zmiany nie dotyczą.

 

 

Wizualne modyfikacje

Z początkiem lutego weszła w życie nowelizacja w sprawie wzoru legitymacji emeryta-rencisty oraz trybu jej wydawania, wymiany lub zwrotu. Dokument ten zawierał dotychczas dane dotyczące numeru, symbolu oraz terminu płatności. W nowym wzorze informacji tych już nie będzie, a zastąpi je wskazanie na rodzaj pobieranego świadczenia (emerytura, emerytura pomostowa, renta, renta socjalna, nauczycielskie świadczenie kompensacyjne). Dodatkowo w prawym górnym rogu umieszczony został skrót legitymacji, tj. "LER" pisany alfabetem Braille’a.

Kto dostanie nowe dokumenty?

- Emeryci, którzy są przenoszeni ze starego do nowoczesnego systemu informatycznego wraz z pismem lub decyzją, w przypadku zmiany terminu płatności, nie otrzymają już nowej legitymacji. Zostaną jedynie poinformowani, że legitymacja wydana do dotychczas przyznanego świadczenia zachowuje swoją ważność zgodnie z zawartą w niej informacją dotyczącą jej daty ważności - informuje Katarzyna Krupicka, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podlaskiego.

W sytuacji, gdy dana osoba nabywa prawo do kolejnej emerytury, np. pobierała wcześniejszą lub nauczycielską, a złożyła wniosek i uzyskała prawo do emerytury w wieku powszechnym, legitymacja nie zostanie jej wydana nawet na wniosek. Nowej legitymacji nie otrzyma również ten, kto uzyska prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku, gdyż nie traci prawa do wcześniej pobieranej emerytury i zachowuje przywileje z nią związane. Taka osoba może wnioskować o wydanie legitymacji w związku z uzyskaniem prawa do świadczenia innego rodzaju niż dotychczas pobierane.

Inaczej rzecz się ma w przypadku przejścia z renty z tytułu niezdolności do pracy na emeryturę. Gdy następuje to z urzędu, wówczas prawo do dotychczasowej renty ustaje i ZUS wraz z decyzją prześle nową legitymację. Należy pamiętać, że w razie wydania nowej legitymacji trzeba obowiązkowo zwrócić poprzedni dokument.

- Jeżeli nie nastąpi zmiana nazwiska, numeru PESEL czy też rodzaju świadczenia, legitymacje wydane przed dniem 1 lutego 2017 r. nie podlegają wymianie. Jedyną przesłanką, która przemawia za tym, aby ZUS wydał nowy dokument, jest zwrócenie się o to przez osobę, która posiada dysfunkcję narządu wzroku – wyjaśnia Krupicka.